»Ljudje, ki počnejo nekaj kar jim leži, kar jim je všeč, so tudi zadovoljni in učinkoviti pri delu.« Danes že vemo, da je to moderen stereotip. Ljudje, ki so zadovoljni in učinkoviti pri delu so takšni, ker skrbijo za kup »spodbudnih« dejavnikov. Lagali bi, če bi vam napisali, da imamo čudežno zdravilo za neučinkovito in neproduktivno delo, predlagamo pa vam smernice, da svoje delo in delovno okolje organizirate tako, da bo podpiralo vašo učinkovitost in spodbujalo zadovoljstvo pri delu.

Za doseganje zadovoljstva in učinkovitosti pri delu lahko mnogo storimo sami. Strategije se usmerjajo na razvoj kapacitete za spoprijemanje s stresom in uravnavanje stresnih dejavnikov v našem okolju. Predstavljamo štiri enostavne in praktično hitro izvedljive načine za povečanje učinkovitosti in zadovoljstva ob delu.

  • Dovolite si vzeti čas, da se odklopite od dela. Zgradite enostavno dnevno rutino za čas tik po službi. Mnogi zaposleni službo nosijo domov. Pomembno je, da si dovolimo, da se od svojega dela odklopimo in se posvetimo drugim življenjskim vlogam. Takoj po službi izoblikujte sproščujočo rutino – npr. po poti poslušajte svojo najboljšo glasbo, pojdite na sprehod, zavijte na tržnico po svežo zelenjavo za kosilo, nasmehnite in pozdravite ljudi na poti… Dovolite si, da vam misli, telo in čustva odplavajo stran od delovnega mesta.
  • Začnite se ukvarjati s čuječnostjo. Mnoge raziskave so pokazale, da ljudje, ki se dnevno nekaj minut (med 5 in 20) ukvarjajo s čuječnostno meditacijo razvijejo zelo učinkovite mehanizme spoprijemanja s stresom. V svojem življenju in pri svojem delu so takšni ljudje bolj zadovoljni in bolj produktivni. Enostavno lahko začnete čuječnost trenirati s pomočjo katere od mobilnih aplikacij. Meni je posebej všeč aplikacija Calm. Za začetek pa predlagam 10 korakov programa aplikacije Headspace. Čuječnost spodbuja fokus, avtentično doživljanje in krepi psihološko odpornost.
  • Osredotočite se na eno delovno nalogo na enkrat. »Multitasking« je mit modernega časa, mnogo bolj učinkovit način dela je »monotasking«. To pomeni, da se osredotočite na eno delovno nalogo na enkrat. Pri tem se njenega reševanja lotite strateško. Svojim delovnim nalogam vedno postavite prioritete in se po njih ravnajte.
  • Komunicirajte o svojih uspehih in neuspehih. Na delovnem mestu zgradite dobre medosebne odnose. Delite svoje uspehe in neuspehe. Ljudje smo empatična socialna bitja, ki ob uspehu nam bližnjih oseb doživljamo enake bio-kemijske reakcije kot oseba, ki je dobre volje in vesela. Hkrati pa ob neuspehu in slabi volji ljudje dobimo tendenco, da bi svoje bližnje obvarovali in jim pomagali. Zato se veliko pogovarjajte s svojimi sodelavci in nadrejenimi ter si omogočite spodbude iz okolja za zadovoljno delo. Ne pozabite pa se ustaviti in veseliti, ko nekaj opravite dobro!

V moderni dobi postaja delo vse bolj zahtevno. Vedno bolj je zabrisana ločnica med delom in delovnim časom, vedno več je tudi strahu pred izgubo službe, izpadu dohodka. Hkrati imamo delavci mnogokrat občutek, da moramo biti na delovnem mestu vseh 8 ur produktivni. Takšno okolje psihologi povezujemo z visokim tveganjem za nastanek negativnega vpliva stresa in nastanek psiholoških motenj in psihosomatskih obolenj. Delo se najverjetneje ne bo spremenilo, pomembno pa je, da ob delu zgradimo varovalna vedenja, ki nas obvarujejo pred doživljanjem negativnih vplivov stresa.

Jan Kovačič, univ. dipl. psih. Taktika plus, d.o.o.