Ob obisku podjetij vedno rad poklepetam z vratarji in drugimi sodelavci, saj si tako ustvarim občutek, kakšni ljudje so tu. Rad si zamislim, kaj jim je pomembno, opazujem, kako se med seboj pogovarjajo in nenazadnje, kakšen odnos imajo do mene kot tujca v podjetju. To je odraz vrednot organizacijske kulture. V članku bom predstavil, kako skozi štiri korake razviti žive organizacijske vrednote.

NAJBOLJ POGOSTA NAPAKA – NAPISANE VREDNOTE NISO ZRCALO PODJETJA

Veliko podjetij in drugih organizacij ima zapisane vrednote, etične kodekse in druge strateško pomembne dokumente, ki opredeljujejo smernice kakovosti poslovanja. Takšni dokumenti zaposlenih ustvarijo občutek varnosti in predstavljajo minimalne standarde dela. Pa so minimalni standardi dovolj? Jih res uporabljajo vsi sodelavci? Kaj pa se zgodi, ko napisane vrednote objavimo na spletni strani? Ali pa jih ponosno pokažemo vsakemu obiskovalcu, ta pa ob prvem stiku s sodelavci podjetja ugotovi, da se ne vedejo skladno z vrednotami? Vrednote je smiselno narediti žive in izpostaviti tiste, ki med sodelavci ustvarijo prijetno okolje tako za bivanje kot delo. Tako boste krepili notranje vezi med sodelavci in ustvarjali privlačno celostno podobo podjetja.

ZAKAJ JE POMEMBNO, DA VODSTVO VREDNOTAM POSVETI ČAS?

Vrednote so najširše motivacijske kategorije in na nas delujejo s »push« silo, ki nas usmerja k vedenju skladnemu z našimi vrednotami. Vrednote pomembno krepijo in usmerjajo notranjo motivacijo. Vplivajo na nezavedne motive, usmerjajo čustvovanje ter vplivajo na zavestno mišljenje in vedenje.

V življenju in na delovnem mestu nam vrednote pomagajo sprejemati odločitve. Zaradi njih se lažje znajdemo v socialnih situacijah. Z ljudmi, ki imajo podobne vrednote kot vi, se počutite bolje. Ob njih doživljate več pozitivnih čustev in ste se pripravljeni bolj potruditi za skupne cilje. Vrednote nas povežejo z močjo čustev. Če svoje vedenje, situacijo ali vedenje drugih oseb ocenimo skladno z našimi vrednotami, doživljamo zadovoljstvo, slednje pa nas aktivira in polni z energijo. V kolikor opazimo neskladje z našimi vrednotami potem doživljamo nelagodje, frustracijo in napetost. Ko pride do neskladnosti z našimi vrednotami, postanemo bolj apatični ali pa se odzovemo obrambno. Lahko se umaknemo ali pa soočimo z virom naše frustracije. Podobno je storil Andrej, inženir elektrotehnike, ki opravlja delo vzdrževalca v velikem proizvodnem podjetju. Andrej visoko ceni občutek povezanosti in iskrenosti na delovnem mestu, zaradi česar pričakuje, da lahko sodelavcem zaupa. To pomeni, da mu sodelavci iskreno priznajo napako, npr. opišejo situacijo na pokvarjenem stroju točno takšno, kot je. Opazil je, da mnogi sodelavci napake poskušajo prikriti ali pa minimalizirati. To Andreja moti in v njem se nabira napetost. Kot vzdrževalec mora reagirati hitro in učinkovito, da zaradi izmeta in izpada proizvodnje ne nastane še večja škoda. Ker napetosti ne uspe sprostiti in se osredotoča zgolj na rešitev, se je slednja v njem kopičila vse do trenutka, ko se je odločil vložiti odpoved. Ni se bil več pripravljen truditi v okolju, kjer ne obstaja zaupanje, povezanost in iskrena izmenjava mnenj.

Vrednote in motivacija

4 KORAKI DO ŽIVIH ORGANIZACIJSKIH VREDNOT – »BOTTOM UP PRISTOP«

  1. korak: Vrednote vedno izhajajo iz nas samih. Kadar raziskujete vrednote, začnite pri sebi.

Kaj nam je pomembno, za kaj smo se pripravljeni truditi, po čem bi si želeli, da si nas zapomnijo ljudje. To so vprašanja, ki si jih najprej iskreno odgovorite sebi in jih nato predstavite še drugim. Predlagam, da vodstvo ob pomembnih strateških srečanjih poleg strateških poslovnih planov vsaj polovico časa nameni sebi. Takrat iskreno razmišljate o sebi in iskreno govorite o svojih ugotovitvah s sodelavci. Povejte si, kaj vam je v življenju najbolj pomembno. Bodite iskreni in si povejte, kako točno želite, da se ljudje vedejo okoli vas – to lahko storite z vodeno strateško delavnico.

PRIMER: Sledite izkušnji iz strateške delavnice in spoznate Karin, mlado in zelo uspešno vodjo kadrovske službe, ki navzven deluje zelo storilno, osredotočeno in kritično, v sebi pa večkrat čuti dvom. Sodelavke se je včasih celo nekoliko bojijo, zato so okoli nje previdne. V skupini sodelavk je na strateški delavnici povedala: »Jaz cenim iskrenost. Če so ljudje z mano iskreno se počutim varno in lahko najdem rešitev, sicer me prevzamejo skrbi in vem, da delujem hladno. To me živcira. Želim si, da mi poveste kaj se dogaja tako kot je. Tako se lahko pripravim in prilagodim naše plane ter se rešim skrbi.« Takšno izmenjavo iskrenih mnenj in izkušenj v majhni skupini organizirajte na vseh nivojih v podjetju. To je odlična priložnost za izgradnjo zaupanja in iskreno spoznavanje.

  1. korak: Kadar razmišljamo o vrednotah postavljamo vprašanja. Ko raziskujete vrednote izkažite iskren interes za spoznavanje ljudi, zato jih veliko sprašujte.

Vrednote so vedno subjektivne. Mogoče jih res povezuje ista beseda npr. »družina«, vendar dva opisa vrednote nikoli nista identična – v najboljšem primeru sta kvečjemu zelo podobna. Za npr. Anjo vrednota družina pomeni »Skrbeti, varovati in vzgajati otroke v varnem in spodbudnem okolju.« za Urško pa pomeni »Okolje, kjer se počutim povezano, varno in sem takšna kot sem.« Če Anjo in Urško vprašamo, kaj je njuna najbolj pomembna vrednota, boste obe odgovorili »družina«. Zato je pomembno, da se ne zadovoljimo s prvim odgovorom in raziskujemo naprej. Po razlagi vrednota lahko povprašate s pomočjo naslednjih vprašanj:

  • Kaj vam je v življenju pomembno?
  • Zakaj ste se pripravljeni truditi?
  • Kaj pri sebi še posebej cenite?
  • Kaj cenite pri drugih osebah?
  • Kaj pričakujete od sebe?
  • Kaj pričakujete od drugih?
  • Kakšne situacije so vam pri srcu, kdaj uživate?
  1. Ko ste našli skupne točke, jih opremite z učinkovitimi (organizacijskimi) vedenji. Poiščite tista vedenja, ki se povezujejo, in nastale bodo vaše organizacijske vrednote, za katere se zavzemajte.

Vrednote ne pustite zgolj pri besedah, temveč opredelite realna in učinkovita organizacijska vedenja. Pomislite, kako se vrednote kažejo v medosebnih odnosih in kako naj se ljudje vedejo, da bodo vrednote izpolnjene. Bodite praktični in zapišite čim bolj konkretna vedenja. Tako bi za Andreja vrednoto povezanost sestavljali vedenji »Iskreno opisujemo situacije.« in »Odgovorno priznavamo svoje napake.«. Za Karin bi iskrenost sestavljalo še vedenje »Iskreno vprašamo za pomoč.« Za Urško pa je pomembno vedenje »Iskreno sprejemamo sodelavce takšne kot so.« Zdaj lahko z veliko verjetnostjo trdite, da je iskrenost pomembna vrednota v vašem podjetju, za katero se zavzemamo z zgornjimi vedenji.

  1. Organizacijska vedenja spodbujajte in izpostavljajte na vsakem koraku. Nagradite jih skozi konkretne pozitivne povratne informacije.

Večji vpliv imajo nagrade in pozitivne povratne informacije, kot pa kazni in kritika. Pri sodelavcih opazite učinkovita (organizacijska) vedenja in jih pohvalite. Skozi pozitivne povratne informacije boste sodelavcem sporočali – opazili smo tvoj trud in ga podpiramo. Pohvale, ki ustvarjajo zadovoljstvo in čustveno ugodje, bodo sodelavce motivirale in krepile njihovo zavzetost. Predlagam, da pogovor o vrednotah vključite v treninge za vodje, v četrtletne pogovore in v letne razvojne pogovore. Učinkovita vodstvena vedenja lahko z materialnimi nagradami celo nagradite, pri tem pa naj bodo nagrajene osebe, ki kažejo odličnost in so lahko drugim za zgled.

Žive organizacijske vrednote vam pomagajo ustvarjati trajnostno kulturo. Pomagajo se vam osredotočiti na tisto, kar je pri delu in v življenju resnično pomembno ter za kaj se je vredno zavzemati. Tako se lahko brez skrbi poslovite od minimalnih standardov, prepovedi in zapovedi. Z spodbujanjem »živih vrednot« boste brez zadržkov o njih govorili s svojimi poslovnimi partnerji, s pomočjo njih uvajali nove sodelavce in skrbeli za vse deležnike.

V mesecu decembru 2018 bomo na Taktiki plus izvajali sklop delavnic o agilnosti. Vabljeni na delavnico “Agilno motiviranje“, ki bo 17. 12. 2018 med 17:00 in 20:00 na Taktiki plus. Vabljeni k prijavi – www.taktika-plus.si/dogodki.

Jan Kovačič, univ. dipl. psiholog,
Vodja projektov in svetovalec

E: jan.kovacic@taktika-plus.si
M: 031 753 802